Così il designer catalano spiega la genesi dell’idea: “L’effetto sorpresa è un ingrediente quotidiano del nostro lavoro. Ecco perché abbiamo pensato a un progetto che cattura l’attenzione, spingendo i clienti ad acquistare, anche perché si sentono in un posto unico, speciale e lontano da ogni standard. Abbiamo voluto creare un luogo caldo e coerente, diverso dagli altri negozi di questo quartiere commerciale. Grazie alla personalità dell’edificio, questo spazio diventa un punto di riferimento e di incontro”.
Infatti, sui tre piani e nei 1.720 metri quadrati di spazio oltre alle collezioni donna, uomo e bambino, c’è posto anche per alcune sorprendenti ‘invenzioni’ dello studio catalano. Come il grande arredo-scultura in metallo che contrasta con le finiture originali in pietra o la scenografica scala posta nella zona centrale che filtra la luce in arrivo dal lucernario superiore. Scaffali, contenitori e pareti divisorie sono volutamente neutri, in metallo bianco con aperture geometriche che servono per riporre, contenere e appendere i vestiti. All'insegna della flessibilità: ogni elemento è infatti rimovibile e può dare vita a molteplici combinazioni. Tutto il resto - dai divanetti, alle porte alle nicchie nelle pareti - è luce e colore.
Una curiosità (a beneficio di tutti i fashion victim): prenotando, il negozio offrirà anche un servizio di personal shopper. Elena Sommariva
Fashion and design join forces in Barcelona where at number 22, Portal de l’Àngel, a new store has been opened by Swedish chain H&M with a colourful and playful design by Javier Mariscal set inside one of the city's most emblematic neo-classical buildings (designed by Domènech and Estapà), that was once the premises of the Catalana de Gas company.
The Catalan designer explains how the idea came about, “surprise is an everyday part of our work. That's why we came up with a design that draws attention, encouraging customers to buy also because they feel like they are in a unique and special place, far removed from every standard. We wanted to create a warm and coherent place, different from other shops in this shopping district. Thanks to the character of the building, this space becomes a reference point and place to meet”.
In fact, in the 1720 square metres of floor area spread over three floors, as well as womenswear, menswear and childrenswear, space had been given over to a number of surprising 'inventions' by the Catalan studio. Such as the large sculptural metal fixture that contrasts with the original stone finishes or the dramatic staircase in the centre that filters light from the skylight above. Shelving, storage and space dividers are deliberately neutral, in white metal with geometric openings for placing, storing or hanging clothes. All the rest – from the sofas to the doors to the alcoves in the walls – is light and colour.
Point of interest (for the benefit of all fashion victims), the store offers a personal shopper service that can be booked in advance.
