Domus 1024 è in edicola

Domus 1024, maggio 2018, è sul Paesaggio: urbano, domestico, immateriale, familiare o scultoreo. La distanza con cui guardiamo gli oggetti ne determina il significato.

Domus di maggio 2018 parla di Paesaggio, Distanza, Scena.
È la distanza alla quale ci poniamo rispetto agli oggetti che ne determina il significato. Non solo, determina anche il set mentale con il quale guardiamo e giudichiamo. In particolare, la distanza esprime la proporzione, tema di confronto e relazione; la prospettiva, tema di obiettivo e lungimiranza; il proposito progettuale, tema di aspirazione e istinto all’evoluzione.

Mishka Henner, Meadow Creek Wind, Bonneville County, Idaho, 2017. Archival pigment prints on Dibond, white aluminium frames. 31.6 x 40.6 cm. Courtesy of Galleria Bianconi, Milan
Panel generated by CNC machines representing several plausible forms of vermiculated rustication. Photos © Oak Taylor-Smith
Rope Bridge over the Chambo River at Penipe, Ecuador. Engraving. From Vues des cordillières et monumens des peuples indigènes de l’Amérique, by Alexander von Humboldt with Aimé Bonpland, F. Schoell, Paris 1810
Studio Visit. Mokuchi Woodworking. Photo Andrea Caputo
The botanical gardens in Palermo. Photo CAVE Studio
Le Cabaret Sauvage, Parc de la Villette, Paris, 1997. Model. Wood, cloth, plastic, aluminium, lead. 10 x 57 x 57 cm Event. An event has to make the maximum impact, exploiting illusion, the careful use of materials and an innovative programme. This makes its collaborations key – e.g. with artists of the calibre of Daniel Buren and Claes Oldenburg. Collection FRAC Centre-Val de Loire. Gift by Patrick Bouchain. Photo François Lauginie
Dear Domus. Pierpaola Canè, sketch
Plant nation. © Cristiana Favretto
“Miracle Pine” was the only tree survived at Takada- Matsubara, Rikuzen-Takata City, Iwate Prefecture, after the great earthquake and tsunami which hit Eastern Japan in 2011. The photograph was published on the poster of the exhibition “The spirit of Tohoku: ‘Clothing’ by Issey Miyake” at 21_21 Design Sight, Tokyo, July 2011
Hudson Yards, West Side , New York City, USA. Photo Michael Moran
Hudson Yards, West Side , New York City, USA. Photo Michael Moran
Hudson Yards, West Side , New York City, USA. Photo Michael Moran
Maki and Associates, Sea World Culture and Arts Center Shenzhen, China, 2017. Photos Maki and Associates
Maki and Associates, Sea World Culture and Arts Center Shenzhen, China, 2017. Photos Maki and Associates
Elemental, Ochoquebradas house, Los Vilos, Cile/Chile. Photo Olga Surogina
Maki and Associates, Sea World Culture and Arts Center Shenzhen, China, 2017. Photos Maki and Associates
Sissel Toolas, The smell of the oceans. © SSSL
Castle of Hollenegg, near the little town of Schwanberg, Austria. Photo Leonhard Hilzensauer
Castle of Hollenegg, near the little town of Schwanberg, Austria. Photo Leonhard Hilzensauer
Fabio Castelli. Small tales carved in wood. Photos Bea De Giacomo
The Cinémathèque de Tanger, created in 2007 on the initiative of Yto Barrada
Arte Sella. Cultivating art. Photo Giacomo Bianchi. © Arte Sella
Inverted Portal, 2016, by Ensamble Studio. Tippet Rise Art Center. Photo James Florio
Photo of the set of the original Netflix series Godless. Photo Ursula Coyote/Netflix
Still frame from Tacita Dean’s film Antigone, 2018
On the couch. Gianni Bonini. Illustration Vincenzo De Cecco
Introduction to new realism by Maurizio Ferraris (Bloomsbury). Book cover
Frank Lloyd Wright, Chevrom casement windows from the Darwin D. Martin House, Buffalo, New York. © Courtesy of Sotheby’s
Travel. Bangkok. Photo Cecilia Fumagalli, Emilio Mossa
How to design lightscapes. Photo Gwel Photography

Il focus su Hudson Yards, a New York City, analizza la più grande operazione di sviluppo immobiliare degli Stati Uniti, che trasgorma uno scalo ferroviario di 11 ettari in un paesaggio completamente di verso. Hiroshi Sugimoto ha creato a Enoura, sulla costa orientale del Giappone, un grande complesso, tutto realizzato con antichi materiali costruttivi recuperati, per preservare e diffondere la ricca tradizione culturale del suo Paese. Il collettivo breadedEscalope concepisce progetto che parte dagli archivi di famiglia, interviene sul panorama del castello e restituisce un oggetto, destinato a durare nel tempo.

Tra le tante rubriche: “Archive” svela alcuni frammenti dell’archivio del FRAC di Orléans, l’intero archivio di Patrick Bouchain; in “Anthropology”, Francesco Farinelli analizza le difficili relazioni tra la mappa e il paesaggio; in “On the couch”, Gianni Bonini parla di architettura sociale e Mediterraneo; la Rassegna di questo mese è dedicata a Cucine ed Elettrodomestici. L’allegato Domus Novanta Anni celebra l’anniversario della rivista, testimone e protagonista di storie grandi e piccole, tutte irripetibili.

Immagine di copertina: The Blue Chemist