Ulay/Marina Abramović, Rest Energy, 1980 16mm trasferito su supporto digitale (colore, sonoro), 4’04”. Amsterdam, LIMA Foundation. Courtesy of Marina Abramović Archives e LIMA, MAC/2017/034

© Ulay/Marina Abramović. Courtesy of Marina Abramović Archives. Marina Abramović by SIAE 2018        

Ulay/Marina Abramović, Relation in Movement. The Van, 1975–80 furgone Citroën Type H, megafono, installazione audio e video (Relation in Movement), amplificatore, monitor, piccola barca di legno, fotografie (b/n), testo, van cm 220 x 422 x 196. Lione, Musée d’art contemporain de Lyon

Courtesy of Marina Abramović Archives. Marina Abramović by SIAE 2018

Marina Abramović, Black Clouds Coming, 1970         olio su tela, cm 200 x 140. New York, Abramović LLC        

Courtesy of Marina Abramović Archives. Marina Abramović by SIAE 2018

Marina Abramović, Rhythm 10, 1973/2017 installazione sonora, New York, Abramović LLC        

Courtesy of Marina Abramović Archives. Marina Abramović by SIAE 2018

Marina Abramović, Rhythm 0, 1974 slide show, tavolo con 72 oggetti della performance, pannello di testo, cm 80 x 400 x 80. New York, Abramović LLC

Courtesy of Marina Abramović Archives e Lisson Gallery, Londra, MAC/2017/025. Marina Abramović by SIAE 2018

Marina Abramović, Rhythm 5 1974/2011 filmato 8mm trasferito su supporto digitale, b/n, senza sonoro, 8’12”. Amsterdam, LIMA Foundation. Courtesy of Marina Abramović Archives e Lisson Gallery, Londra, MAC/2017/085    

Ph. Nebojsa Cankovic. Courtesy of Marina Abramović Archives. Marina Abramović by SIAE 2018  

Marina Abramović, Freeing the Voice, 1975 video (b/n, sonoro), 35’26”. New York, Abramović LLC                

Courtesy of Marina Abramović Archives e Lisson Gallery, Londra, MAC/2017/030. Marina Abramović by SIAE 2018

Marina Abramović, Lips of Thomas, 1975-2017 oggetti della performance: croce di ghiaccio, bottiglia di vino, bicchiere di vino, frusta, miele, cucchiaio d’argento, lamette da rasoio, tavolo di legno, sedia di legno, tovaglia bianca, stufa elettrica di metallo sospesa. Bastone di legno e scarponi da trekking (da The Lovers, 1988). New York, Abramović LLC        

Courtesy of Marina Abramović Archives. Marina Abramović by SIAE 2018

Marina Abramović, Art Must be Beautiful/Artist Must be Beautiful, 1975 video (b/n, sonoro), 23’36”. New York, Abramović LLC        

Statens Museum for Kunst, Copenhagen, MAC/2017/027. Marina Abramović by SIAE 2018        

Ulay/Marina Abramović, Imponderabilia, 1977 1⁄2” VHS trasferito su supporto digitale (b/n, sonoro), 50’25”. Amsterdam, LIMA Foundation        

Courtesy of Marina Abramović Archives e LIMA, MAC/2017/038. Marina Abramović by SIAE 2018        

Ulay/Marina Abramović, AAA-AAA, 1978 video 2 pollici trasferito su supporto digitale (b/n, sonoro), 12’57”. New York, Abramović LLC. Courtesy of Marina Abramović Archives e LIMA, MAC/2017/041Credit                

© Ulay/Marina Abramović. Courtesy of Marina Abramović Archives. Marina Abramović by SIAE 2018        

Marina Abramović, Balkan Baroque (Bones), 1997 video a un canale (b/n, sonoro), 9’42”. New York, Abramović LLC        

Courtesy of Marina Abramović Archives e LIMA © Marina Abramović. Marina Abramović by SIAE 2018        

Marina Abramović, The House with the Ocean View, 2002-2017 installazione multimediale, letto con cuscino in pietra, lavandino, sedia con cuscino in pietra, tavolo, gabinetto, base della doccia, doccia, tre scale con coltelli, metronomo, bicchiere d’acqua, vestiti. New York, Abramović LLC      

Courtesy of Marina Abramović Archives e Sean Kelly, New York, MAC/2017/072. Foto Attilio Maranzano. Courtesy of Marina Abramović Archives Marina Abramović by SIAE 2018    

Marina Abramović, The Onion, 1995 video (colore, sonoro), 20’03”. Amsterdam, LIMA Foundation

Courtesy of Marina Abramović Archives and LIMA, MAC/2017/073. Marina Abramović by SIAE 2018        

Marina Abramović, Dragon Heads, 2018 video installazione a 9 canali (colore, senza sonoro), 60’. New York, Abramović LLC    

Courtesy of Marina Abramović Archives. Marina Abramović by SIAE 2018

Marina Abramović, Spirit House-Luminosity, 1997 performance per video, 5’18”. New York, Abramović LLC  

Courtesy of Marina Abramović Archives. Marina Abramović by SIAE 2018

Marina Abramović, The Artist is Present, 2010 installazione video a 7 canali (colore, senza sonoro) New York, Abramović LLC. Courtesy of Marina Abramović Archives e Sean Kelly, New York, MAC/2017/071        

Fotografia Marco Anelli. Courtesy Marina Abramović Archives Marina Abramović by SIAE 2018