70 architects for the Divine Comedy at the Royal Palace of Caserta

An exhibition reflects on the complex bond between narrative and image, featuring drawings inspired by Dante Alighieri’s poem.

The exhibition “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia” inaugurated on the 8 of March at the Royal Palace of Caserta. Curators Luca Molinari and Chiara Ingrosso, part of the Department of Architecture and Industrial Design Luigi Vanvitelli, invited the authors to transpose the Divine Comedy in the form of drawings, as an opportunity to reflect on the complex bond entangling narrative and image.

Img.1 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.2 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.3 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.4 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.5 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.6 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.7 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.8 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.9 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.10 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.11 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.12 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.13 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.14 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.15 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.16 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.17 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.18 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.19 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.20 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, exhibition view, Royal Palace of Caserta, Caserta, 2018
Img.21 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, vista della mostra, Reggia di Caserta, Caserta, 2018
Img.22 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, vista della mostra, Reggia di Caserta, Caserta, 2018
Img.23 “Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia”, vista della mostra, Reggia di Caserta, Caserta, 2018

Dante’s exploration of hell, purgatory and paradise represents a powerful imaginary for Italian architects since a very long time. Among the first architects who transformed this exploration into an architectural vision was the rationalist architect Giuseppe Terragni, with the never built project of the Danteum. The exhibition collects the contributions of 70 Italian authors of three different generations as contemporary visions on the poem: among others Francesco Venezia, Paolo Portoghesi, Cherubino Gambardella, Aimaro Isola, Andrea Branzi, Michele De Lucchi, Franco Raggi, Ugo La Pietra, Renato Rizzi and Franco Purini. Published by Skira, the exhibition catalogue features all these contributions.

Img.1 Aimaro Isola, ...e quella terrena, call center, city, Canto 2017, 2017
Img.2 Alberto Felenga, Inferni, 2017
Img.3 Carmen Andriani, Il Paradiso è Altrove, 2017
Img.4 Andrea Branzi, untitled, 2017
Img.5 Fabio Alessandro Fusco, Dante's inferno (la sfera e il labirinto), 2017
Img.6 Cherubino Gambardella, Dante and James Bond, 2017
Img.7 Laboratorio Permanente with Emanuele Salamanca, Atti Divini, 2017
Img.8 Francesco Librizzi, Black Star, 2017
Img.9 ma0 studio d’architettura, Knockin' on Heaven's Door, 2017
Img.10 Michele De Lucchi, Imaginary Tower, noce, 2014 Photo: Mario Greco
Img.11 Pietro Carlo Pellegrini, Principio e Fine, 2017
Img.12 Valter Scelsi, After Inferno, 2017
Img.13 Yellow Office, Nomi, Cose, Città, 2017
Img.14 2A+P/A with Gergana Yaneva, Dante, 2016
  • Divina Sezione. L’architettura italiana per la Divina Commedia
  • until 29 March 2018
  • Royal Palace of Caserta
  • viale Douhet, 2/a, 81100 Caserta
  • Luca Molinari, Chiara Ingrosso
  • Federica Rasenti
  • Federica Rasenti, Aurora Riviezzo
  • Simona Ottieri con Maria Gelvi e Concetta Tavoletta
  • Alessandra Cirafici, Caterina Cristina Fiorentino, Daniela Caserta
  • Università degli Studi della Campania Luigi Vanvitelli, Dipartimento di Architettura e Disegno Industriale
  • Knauf
  • Interporto Sud Europa